Könyvtár vs. kávézó: hol tanulnak a legsikeresebb egyetemisták?

A transzparencia kedvéért talán a legelején érdemes leszögeznünk, hogy tanulás tekintetében, csak úgy, mint a ruháknál, kevéssé létezik valódi mindenkire ráhúzható megoldás. Ahogy szinte egyénenként változik, hogy milyen szakot választunk, vagy melyik tanulási módszer a legmegfelelőbb, úgy az is eltér, hogy hogy tanulunk a leghatékonyabban. Ennek ellenére természetesen eszünk ágában sincs itt lezárni a cikket és gondolatébresztő olvasnivaló nélkül hagyni a közönségünket! Bemutatjuk különböző előnyeit ezeknek a tanulási helyszíneknek. Lehet, hogy ez megmozgatja a fantáziádat és kedved támad kipróbálni a következő zh hét és vizsgaidőszak során valamelyik helyszínt, és ezen az élményen keresztül jössz rá, valójában eddig nem tudtad, hogy hol tanulsz a legsikeresebben. Az is lehet, hogy végül további alternatív helyszíneket is kínálunk, de ahhoz, hogy ez kiderüljön, végig kell olvasni a cikket…

Szabályok

Bár gyakran azt is éppen kellő kihívásnak érezzük, hogy tanulni kell, ha ez nem lenne elég, sokszor még ennek a lehetőségét is szabályokkal szűkítik a potenciális helyszínek. Spanyolországban például kifejezetten gyakori, ami Magyarországon még csak kevés helyen jelent meg, hogy kávézók bizonyos napokon vagy órák között kitiltják a laptopokat a területükről. Jól eshet ez mindazoknak, akik hétvégén nem dolgoznak, és a szabadnapjuk alatt igyekeznek a munka gondolatát is elfelejteni, a hétköznapi produktivitást pedig gépelés-hang mentes kávézásra cserélnék a kedvenc létesítményükben. Mindazoknak viszont kellemetlen, akik a könyvtár zárva tartása miatt más helyszínre kényszerülnek. Itt kapásból előkerül a könyvtárok limitált nyitva tartása, ami nem csak a kistelepüléseket, de gyakran a nagyobb városokat és az egyetemi könyvtárakat is érinti, ugyanis a limitált rendelkezésre álló pénzből nem tudnak annyit nyitva tartani, mint amennyit az olvasni és tanulni vágyók igényelnék.

Viselkedési szabályok is kötnek persze minket ezeken a tanulásra alkalmasnak látszó helyeken. Magyarországon a könyvtárak legalapvetőbb szabálya talán a légy csendben! Mivel ebben szocializálódtunk, nem csak a könyvtárosoktól számíthatunk szúrós pillantásokra, amikor egy kérdést, fejezetet vagy beadandó részletet mindenképpen az olvasótérben igyekszünk félhangosan a mellettünk ülővel egyeztetni, de a többi csendhez szokott és arra vágyó olvasótól, tanulótól is.

Több könyvtárban vizet flakonban be lehet vinni és fogyasztani az olvasói terekben is, viszont enni nem lehet. Más helyszíneken bármilyen étel és ital bevitele szigorúan tilos. Így, ha olyan típusú tanuló vagy, aki nem szereti a tanulás közbeni víz és étel fogyasztását beosztani, hanem a folyamatos rendelkezésre állás híve, valószínűleg a hosszú és koncentrált tanuláshoz nem ezek a szigorú könyvtárak lesznek az ideális megoldás.

Egy meghatározó faktor a helyszín választásban tehát kapásból a nyitvatartási idő, és hangerőre, használható eszközökre vonatkozó lehetőségek vagy limitek.

Koncentráció

Változó, hogy az egyetemhez kapcsolódó feladatok mekkora odafigyelést és koncentrációt igényelnek. Van, hogy sok információt kell szó szerint betanulni, így ilyenkor jobban oda kell figyelni, mint amikor például egy beadandó kezdetleges kutatási fázisában vagyunk és éppen csak kezdtünk olyan tudományos szövegeket, cikkeket, szakirodalmat gyűjteni, amit a jövőben potenciálisan fel tudunk használni a szöveghez alapanyagként. A legtöbben egy csendesebb, nyugodtabb környezetben jobban tudnak koncentrálni, hiszen kevés a figyelemelterelő elem. Egy könyvtárban nincsen az emberek és kávéfőzők által keltett folyamatos alapzaj, az edények csörömpölése, a vendégek ki-be járkálása, és gyakran a forgalmas utcára való kilátás sem, mint egy kávézóban. Így nagyobb esélyünk van elmélyülni a munkában és akár hosszabb időt is megszakítás nélkül tanulással tölteni. Vannak ezzel szemben olyanok is, akik hozzá vannak szokva, hogy folyamatosan zaj és mozgás van körülöttünk, és így jobban teljesítenek, amikor mozgalmasabb közegben vannak.

Az emberek viselkedése is egy ehhez kapcsolódó faktor lehet. Sok diák számol be arról, hogy akkor tanul hatékonyabban, ha körülötte mások is produktívak. Nagyban függ a napszaktól, hogy ezt melyik helyszínen kapjuk inkább meg. Estére például kiürül a könyvtár, elfogynak a tanulók, de nekünk pont akkor van szükségünk egy utolsó hajrára, hogy befejezzük az aznapra betervezett anyagrészt. Ilyenkor jöhet jól egy késő estig nyitva tartó kávézó vagy cukrászda, ahol legalább a barista mindig látható, és nagyobb esély van rá, hogy más vendégek is betérnek, vagy hasonló megfontolásból leülnek egy laptop mellé. Ez segíthet abban, hogy környezetünket hatékonyan tevékenykedőnek érezzük, ami minket is ugyanerre tud motiválni.

Olyan is van persze, hogy aktív előhívás módszerével igyekszünk valamit elsajátítani. Vannak, akik ilyenkor is csendben tanulnak, és leírják a kulcsszavakat, amikre emlékeznek, majd magukban mondják csak el az adott leckét. Sokan viszont hangosan szeretnek inkább tanulni, és azzal, hogy felmondják maguknak a tananyagot, könnyebben és gyorsabban megtanulják, mintha csak némán ismételgetnék vagy olvasnák. Kérdéses, hogy mi az a helyszín, ahol anélkül mondhatjuk magunknak hangosan bármelyik egyetemi tárgy tananyagát, hogy a környezetünkben tartózkodó idegenek elkezdjenek aggódni a mentális stabilitásunk, és ehhez kapcsolódóan a saját testi épségük iránt. Otthon tanulni ilyen szempontból jó, hiszen maximum olyanokkal futunk itt össze, akik ismernek és pontosan tudják, hogy a motyogás vagy éppen ékesszóló előadás nem a mentális instabilitásunkról árulkodik, hanem éppen az agyunk barázdálásán dolgozunk. Ha mégis külső helyszínt kényszerülünk választani, a kávézó még mindig jobb a hangos memorizálásra, mint a könyvtár, ahol ugyebár alapvető elvárás a csend.

A feladat igényei

Bár a magyar felsőoktatásban az egyéni tanulás és teljesítmény a leggyakoribb, belefuthatunk olyan helyzetekbe akár itt, vagy cserediákként külföldön töltött szemeszterek alatt, hogy csoportmunkára kerül a sor. Természetesen ilyenkor lehet egy megoldás, hogy semmilyen együttműködést nem tanúsítunk, hanem csak felosztjuk a projektet, és mindenki egyedül, a saját beosztása szerint elkészíti a rá szabott részt, ezzel lényegében egyéni feladatot csinálva egy csoportmunkából. Ezzel szemben egy jó soft skill fejlesztési lehetőség valóban közösen megoldani a feladat zömét, amihez valós időben kell kommunikálni. Ehhez a könyvtár valószínűleg nem lesz az ideális helyszín, ugyanis itt beszélgetésre nem sok esélyünk lesz. Egy kávézóban dolgozva nem csak a ránk szólásokat tudjuk elkerülni, de egy sokkal kötetlenebb, szabadabb helyzetben leszünk, ami azt is megkönnyíti, hogy a csoport tagjaival, még ha nem is ismerjük jól egymást, könnyebben feloldódjunk és beszélgessünk a projektről és egymásról. Még ha nem is dolgozunk egy közös feladaton, egy kávézóban akkor is hangulatos lehet a közös tanulás. Mindenki rendel magának egy italt, egy közös asztalon ki lehet teríteni a laptopokat, jegyzeteket, papírokat, füzeteket, és egymással párhuzamosan, de mégis egymástól függetlenül tudunk dolgozni.

Romantizálás

Sokszor már semmi kedvünk nincs tanulni, elegünk van a félévből, a szorgalmi időszak rohanásából és a vizsgaidőszakban érzett nyomásból, hogy jól teljesítsünk, és felmerül a gondolat, hogy mennyivel könnyebb lenne egy-két tárgyat nem teljesíteni, és csak egy félévvel vagy évvel csúsztatni. Az igazán sikeres diákok ilyenkor vetnek be minden rendelkezésre álló stratégiát, hogy ezt a csúszást és halasztást elkerüljék. A félév bármelyik pontján egy erős és hatékony módszer lehet a tanulás romantizálása. De mit is jelent ez? Gondolhatunk itt azokra a közösségi média posztokra és YouTube videókra, ahol valaki leül a kamera elé, rendkívül esztétikus környezetben, gyakran színes tollakkal, filcekkel, papírokkal, írószerekkel körülvéve vagy éppen egy nagy pohár jeges kávéval és részletesen kidolgozott tanulási beosztással, és nem csak elkezd tanulni, de olyan hatékony, hogy órákon keresztül csak pontosan beosztott szünetekre áll meg, és a videó végére mindent befejez. Gondolhatunk a belülről jövő romantikus elképzelésekre is arról, hogy mennyire érdekel minket, amit tanulunk, hogy valójában nem is kötelezettség, hanem lehetőség ott lenni azon az egyetemen, azon a szakon, és igazából élvezzük a tanulást. Bárhol romantizálhatjuk a tanulást, legyen szó könyvtárról, kávézóról, vagy akár a koliszobában egymás mellé szorított asztalokról. A kávézó segíthet a romantikus környezet megteremtésével, egy esztétikus itallal vagy péksüteménnyel. A könyvtár persze a tanulással hagyományosan összekapcsolt helyszín, így mi sem egyértelműbb, mint, hogy itt tanulni izgalmas, érdekes, kihívásokkal teli, de azokat öröm teljesíteni, nem kényszer.

Megszokás vs. újdonság

Változó igényeink vannak olyan tekintetben is, hogy a megszokást, a rendszert, a rutint szeretjük, ez segít a hatékonyságban, vagy inkább vágyunk a környezetváltozásra, arra, hogy legalábbis egy kis újdonság legyen az életünkben, még ha a tanulás egyhangú is. A könyvtár tudja nyújtani a megszokást és a rutint, hiszen a nagyon ritka és minimális karácsonyi dekoráción kívül nem csak ugyanott áll, de mindig ugyanúgy néz is ki. Még a törzshelyünket is kialakíthatjuk, hiszen, ha nyitáskor az elsők között érkezünk, vagy legalábbis nem a legfrekventáltabb széket választjuk, elég jó esélyünk van, hogy mindig ugyanott ülhessünk, és ez is része legyen a tanuláshoz kapcsolódó rendszerünknek. Sokszor a kávézókban is választhatunk magunknak törzshelyet, bár itt sokkal nagyobb a mozgás, így nagyobb az esélye, hogy valaki más is aznap pont ahhoz az asztalhoz akar leülni meginni a kávéját, amit mi néztünk ki laptopunk alapzataként. Ezzel együtt persze az is rutin lehet, hogy mindig ugyanabba a kávézóba megyünk, és ezen belül oda ülünk le, ahol éppen találunk helyet. Onnan tudhatjuk biztosan, hogy egy kávézó a törzshelyünkké vált, hogy vagy minden egyes elemet végig próbáltunk a menün, vagy annyiszor kértük ugyanazt, hogy a barista már belépéskor tudja, hogy mit készíthet nekünk.

Főleg a nagyvárosokban adhat némi izgalmat a tanuláshoz, hogy különböző kávézók közül választhatjuk ki, hogy az adott napon éppen hol kortyolgassunk egy folyamatosan hűlő italt miközben egy félév halogatás után próbáljuk a vizsgára az anyagot elsajátítani. Egyszer minden város kifut persze új kávézókból, de már az is szórakoztató lehet, hogy ezeket rotáljuk, hiszen az egyetemi szemeszterek, a vizsgaidőszakok pedig különösen végesek, így lehet, hogy az előtt véget ér a napi szintű tanulásunk, hogy ráunnánk a kávézók váltogatására.

Bármilyen tanulási formáról legyen is szó, a természettudományok laboratóriumokban végzendő kísérleteit nem ide számítva, mindenképpen javasoljuk a környezetváltozást és a tanuláshoz otthonról való kimozdulást. A könyvtárba, különösen, ha egyetemi létesítményről van szó, hallgatóként ingyenesen regisztrálhatunk, míg a kávézóban tanulás drágább, hiszen minden alkalommal elvárt a vásárlás. Ez is egy megfontolandó faktor, viszont ilyen szempontból a költség sem tarthat vissza az otthontól távoli tanulástól, hiszen a könyvtár ingyen van. Fontos elválasztani a pihenéssel és munkával vagy ebben az esetben tanulással töltött helyszínt, hogy ahol pihenni szoktunk, ott igazán ki tudjunk kapcsolódni, és este könnyen elaludni, ahol pedig tanulni szoktunk, ott bekapcsoljon az agyunkban a koncentráció a TikTok videók gondolatmentes pörgetése helyett. Ebben sokat segíthet a könyvtári vagy kávézói tanulás.

Végül egy pillanatra még visszakanyarodnánk az eredeti gondolathoz. Mindenki máshogy szeret tanulni, és általában a hatékony egyetemisták kávézókban és könyvtárakban tanulnak, abban sincs semmi szégyen, ha az ágyadon fekve csapod fel a laptopot é sajátítod el a vizsga anyagát. Bár kétségeink vannak, hogy ez a legnagyobb hatékonyságot kiváltó módszert, nem ítéljük el, hanem büszkék vagyunk rád, hogy megküzdöttél a tanulás nehézségével.

források: www.eduline.hu, www.funzine.hu, www.stanforddaily.com
képek forrása: www.unsplash.com, www.pexels.com


További híreink
Február hónap dolgozója Budapesten: Papp Zsófia
április 03.
1 perces olvasmány

A februári hónap dolgozója Budapesten Papp Zsófia lett, aki HR területen végzett munkájával érdemelte ki ezt a címet.
Nyári tippek, avagy hogyan élhetjük túl a kánikulát
június 27.
4 perces olvasmány

Ismerős a szitu, amikor épphogy csak kiléptél a hűtött lakásból és máris a bokádig leizzadtál vagy hőgutát kaptál 5 perc séta után?
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!